úterý 14:30 – 15:55, Celetná 20, místnost 153b, pouze po předchozí domluvě e-mailem
Katedra psychologie
Celetná 16 - STOCKHAUS
Místnost č. 153B
PhD., Trnavská univerzita v Trnave, Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV, 2017
Pedagogická a školní psychologie
Kognitivní a metakognitivní vývoj, metakognitivní procesy, porozumění a metaporozumění řeči, narativní produkce, sebeřízené učení, motivace a emoce při učení, tvořivost, předškolní vzdělávání
Dr. Urban se věnuje vývoji metakognitivních procesů od předškolního věku. Zaměřuje se na přesnost metakognitivního monitoringu a jeho experimentální ovlivňování. Sleduje vliv sociálního prostředí na přesnost metakognitivních procesů a vývoj jazykových schopností.
Jedním z hlavních výzkumných témat je sledování implementace inovovaného státního vzdělávacího programu pře předškolní vzdělávání na Slovensku. S centru pozornosti jsou jazykové, kognitivní a metakognitivní prekurzory vývinu čtenářské gramotnosti sledované od předškolního po mladší školní věk.
Dalším výzkumným tématem je sebeřízené učení a metakognitivně stimulující on-line edukační prostředí. Sledovaná je zejména metakognitivní zpětná vazba a její vliv na učení a rozvoj metakognice.
Rozvrh
2021 Návrh metakognitivního herního vzdělávacího prostředí pro podporu rané gramotnosti. Fulbrightova komise SR – 5měsíční pobyt na Pedagogické fakultě, North Carolina State University, Raleigh, NC, USA (leden 2021 – květen 2021).
2021-2024 Jazykovo-kognitívne dopady sociálno-ekonomických, kultúrnych a vzdelávacích podmienok v predškolskom veku na vývin čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní. Ústav výskumu sociálnej komunikácie, SAV. Projekt č. 2/0026/21, VEGA. Hlavní řešitelka.
2018-2019 Inovace výuky v předmětu Psychologie pro poradce. Vnitřní grant IRP, ČZU. Hlavní řešitelka.
Urban, K., Petrová, Z. Self- and co-regulation in collaborative problem solving in preschool-age children. SIG 16 – Metacognition and Self-Regulated Learning, online, 7.10.2022
Urban, K., Zápotočná, O., Petrová, Z., Urban, M. How confident are preschoolers about their comprehension monitoring? European Conference on Literacy: Literacy and Diversity: New Directions, 4.-6.7.2022, Dublin City University Institute of Education
Urban, K., Urban, M. The role of academic goals in strategy use, motivation, and emotions: A mixed-design pilot study. SIG8/16 – Motivation and Emotion meets Metacognition and Self-regulated Learning: 17th International Conference on Motivation, 24-26.8.2022, Faculty of Psychology, Technische Universität Dresden
Urban, K., Urban, M., Pesout, O., & Kombrza, J. Metacognitively aware students exhibit higher creativity and motivation to learn. 19th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction : Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures, EARLI 2021, 23.-27.8.2021, University of Gothenburg.
Urban, K., & Urban, M. I know my idea is original: kindergarteners‘ creative metacognition. Earli SIG 16 – Metacognition, online, 27.5.2021